Kattis Li'l Friends

Inlägg publicerade under kategorin 2003

Av Katti - 11 oktober 2020 14:30

Jag var inget superfan av citronskallarna när de kom, men den här dockan köpte jag ändå - och detta trots att jag även är lite motståndare till stora lekset med extra tillbehör, här en glassbil... Anledningen till att jag köpte henne är att hon heter Deidre. Det namnet är normalt sett förknippat med en svart vän till Kelly/Shelly. Den här tjejen är ljushyad med rödbrunt hår. Kanske hon är irländska? Där är Deidre mer vanligt. Hur som haver. Hennes namn i USA var Belinda men vi fick alltså en Deidre. 

Som sagt har hon rödbrunt hår och bär en vit volangtröja med möster, vi kan förmoda är strössel i rosa och lila. Hon har ett par randiga byxor som kan liknas vid trippelglass med smaker av vanilj, choklad och jordgubb, alltså vit-/brun-/rosarandiga. Utanpå byxorna sitter en kjol i gummi, som i min box är den rosa med gula strösselprickar, medan det på bilen ligger en lila med turkos strösselprickar. Vet inte om det är random, då jag sett dem tvärtom mot i min låda. Hon har rosa sandaler på fötterna. 

Bilen är utformad och målad som en glass med plats för tre dockor med en varsin röd "hjälm". Tre par glasögon och tre armband finns med att dela på också. Glassiga pastellfärger är genomgående. 


C0589 Shelly Sweetsville: Ice Cream Cruiser & Deidre, ©2003
C0589 Kelly Sweetsville: Ice Cream Cruiser & Belinda, ©2003


 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

 -

 -

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

 -

 -

Av Katti - 11 oktober 2020 13:45

Jag var tvungen att låna en bild av framsidan på boxen då setet jag har, är beklätt med en gigantisk sticker som jag inte fått bort ännu. Vad mer är, att mitt set inte har namnet Keeya på framsidan som denna, amerikanska box visar. Dockan och setet är exakt likadana, förutom mer text på min box. Alla andra bilder är från mitt set. 

Keeya handhar en liten butik/stånd där hon säljer godis av alla slag. Som de andra dockorna i Sweetsville Shoppe-serien har hon en mugg med sugrör, där drickan "magiskt försvinner". Jag har inte undersökt den närmare så kan inte säga, om det är om man vänder den åt nåt håll. 

Keeya är citron/lime-inspirerad med gulgröna färger i sina kläder och sitt cupcake-formade säljstånd. Hon har en gul top med en citronskiva framtill, till äppelgröna byxor och gula sandaler. 


C2231 Kelly Sweetsville: Candy Shoppe & Keeya, ©2003

lånat foto

-

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

 -

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

Av Katti - 11 oktober 2020 13:30

För att kunna visa upp alla lekseten lånade jag bilder av Becky och hennes tårtbutik. Beckys färger och smaker (dofter?) är grape/druvor. Jag gissar att hennes butik/kakstånd har formen av en cupcake, men det är så svårt att hitta bilder på tillbehören. 

Becky har två långa flätor i en brun nyans och fräknar. Hennes top har tryck av vindruvor och andra frukter, till en lila, veckad omlottkjol till lila sandaler. Som de andra tjejerna har hon en barstol med hög rygg och en mugg med sugrör med "försvinnande" innehåll. 

 

B5738 Kelly Sweetsville: Cake Shoppe & Becky, ©2003 

bilder: picclick/eBay


~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

-

Av Katti - 11 oktober 2020 13:00

Kelly/Shelly och hennes vänner befinner sig i detta fantasiland som kallas Sweetsville, där allting består av godis. Lite inspirerade av Kalle och Chokladfabriken och Oompaloompas kanske? I serien ingår några singelset men även några playset med extra tillbehör, som detta. Shelly har en liten butik eller säljstånd där hon säljer dricka, skulle gissa med körsbärssmak, då körsbär är hennes grej. 
Shelly har liksom alla andra Sweetsville-dockor det sk LemonHead - citronskallen. Hon bär en kort top med körsbärstryck till ett par randiga byxor och en omlottkjol med en godisbit som dekoration. Rosa sandaler till det.
Hennes saftstånd är utformad som ett glas med sugrör, med plats för både docka och tillbehör. Där finns en liten barstol med hög rygg och diverse glas, muggar och innehåll att blanda ett glas soda och ett fat med kakor. 


B5737 Sweetsville: Soda Shoppe & Shelly/Kelly, ©2003

 

-

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

 -

 -

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

-

 -

-

Av Katti - 11 oktober 2020 12:30

2004 (©2003) lanserades en helt ny Kelly med vänner, en som inte mottogs med värme direkt, från Kellysamlarna. Dockorna hade längre kroppar, konstiga armar och framför allt händer och huvudet var gigantiskt - på bredden! Dessa gick under benämningen Lemon Heads då de såg ut som liggande citroner. Jag har bara en av dockorna i kartong från den här serien, just för att de inte tilltalade mig längre, men detta var en ny bekantskap och en rödhårig kille till det. Han hette Duke (med tillägget de Sucre). Jag har inte sett filmen som lanserades samtidigt, även om jag har ett set med en VHS (Kelly och Keeyas andra film). Seriekonceptet heter Sweetsville och det fanns flera olika set, med dockor och tillbehör. Känns lite som Kalle och Chokladfabriken. Allt är godisrelaterat. 

Hur som haver. Sweetsville singleboxar. Serien består av fyra dockor, förutom Duke här, var det Becky, Liana och Tamika. Kläderna ser för små ut, troligen för att Mattel använde samma mönster som till klassiska Kelly. Dukes ärmar är alldeles för korta! Troligen är byxorna också korta, men det syns inte när han har bootsen utanpå. 

Idag kan jag tycka att de har sin charm och vissa är jättesöta. Jag har lärt mig att tycka om olika sorters dockor, med alla möjliga proportioner. Man har fått lite distans till dem med tiden och Kelly återvände ju. Ett tag. 


  

Kelly/Shelly Sweetsville, ©2003

Asst. No. C3670


~~~~~~~~~~~~~~~

Duke


B5786 Duke de Sucre, ©2003

~~~~~~~~~~~~~~~


B5785 Becky, B5786 Duke de Sucre, B5793 Liana, B5800 Tamika

Foton: eBay

Av Katti - 11 oktober 2020 12:00

Sweetsville är en magisk plats med allt godis du kan tänka dig. Du blir aldrig utan. Det är lite som Kalle och Chokladfabriken, där Willy Wonka i stället är Duke de Sucre. I Kellys andra video besöker Kelly, Becky och Keeya denna magiska plats, efter att de varit tvungna att dela på den sista sockervadden nöjesfältet de besöker, hade att erbjuda. De har alla speciella medaljonger, med vilka de kan ta sig till Sweetsville för att slippa dela på en enda sockervadd, utan i stället äta så mycket godis de orkar. 

Dockorna är Lemon Heads och tillsammans med VHS-filmen i boxen följer Kelly och Keeya som dockor, med sina magiska medaljonger runt halsen. Kelly är blond och klädd i en röd och rosa klänning. Hennes medaljong är ett guldhjärta. Kelly doftar körsbär, som verkar vara en amerikansk favoritdoft/smak. En annan favoritsmak och -doft är citron och det är vad Keeya omger sig med. Hon är klädd i en gul klänning med citrontryck på livet. Kellys Mary Janeskor är röda, Keeyas gula och båda bär en stor klubba i ena handen (i tryckt kartong). Får jag gissa, smakar Kellys körsbär och Keeyas lime.  


B7603 Kelly Sweetsville Video Gift Set, ©2003

-

~~~~~~~~~~~~~~~

Kelly/Shelly


~~~~~~~~~~~~~~~

Keeya

-

~~~~~~~~~~~~~~~

-

-

~~~~~~~~~~~~~~~


 

-

Av Katti - 9 oktober 2020 16:15

Den här serien kommer också från Filippinerna och tillverkades under licens hos Richwell Phils INC. Fruit Collection Kelly består av fyra blonda och grönögda dockor i fruktiga färger. De har även fruktiga namn, Lovely Cherries, Cool Bananas, Drippin' Strawberries och Sweet Apple. Deras namn visar sig delvis i deras kläder på ett eller annat sätt. Det kan vara ett bär tryckt på kläderna, och en färg som går igen i deras väska. Bär och frukter finns nånstans i mönstret, men beroende på hur det är skuret är det olika tydligt. Exempelvis ser jordgubbarna ut som körsbär... På fötterna sitter vita Mary Janes. 


Kelly Fruit Collection©2003

Richwell Phils INC.


-

~~~~~~~~~~~~~~~

-

#1990 Lovely Cherries Kelly, ©2003

 -

 -

-

 ~~~~~~~~~~~~~~~

-

#1991 Cool Bananas Kelly, ©2003

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 #1992 Drippin' Strawberries Kelly, ©2003

~~~~~~~~~~~~~~~

-

#1993 Sweet Apple Kelly, ©2003

-

Av Katti - 7 augusti 2020 15:00

Vårens första blommor. Shelly vattnar sina blommor i detta set från Italien. Där såldes vissa set som inte fanns någon annanstans i världen. Jag hittade den här fröken långt efter de släppte dem, då jag sökte nåt helt annat men fick syn på henne i en internetbutik och klickade hem henne. Då, när de släpptes var jag mer än lite motsträvig pga citronskallen men jag har sett så många dockor i konstiga proportioner senare och tycke de har sin charm - såhär tjugo år senare, när de har slutat konkurrera med Kelly i original. De fick sin egen lilla nisch i Barbies och Kellys värld och idag kan jag uppskatta dem på ett helt annat sätt.  

Jag minns inte riktigt historien bakom den här tjejen - och när nu lilfriends-sajten är borta kommer jag inte åt det Karin en gång skrev heller. Eftersom baksidan inte har nån som helst information eller historia kan jag gissa med en halv tanke långt bak i minnet att hon följde med någon tidning eller liknande. Det har funnits några såna set i Italien genom åren - jag har nån Barbie med tidningen intakt. 

Vårblomme-Shelly är, som nämnt, en citronskalle med deras speciella kroppstyp och armar. Armar och händer ser ut som om de tagit Kellys klassiska och blåst upp dem, som när du blåser upp ett par plasthandskar. Fingrarna är ofta orörda medan själva handen får en ballonglook. Ah, det var en parentes hur som helst. 
Shelly kommer klädd i en lavendel/vitrutig klänning med blommor tryckta lite här och där över tyget och en ros i midjan och på fötterna sitter ett par solgula platåsandaler. Vidare bär hon på en solgul vattenkanna att ge sina blommor vatten ur och en lila spade för att plantera om dem. Jag tycker hon är vansinnigt söt!  


B4606 Fiori di Primavera Shelly, ©2003

-

 -

 -

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

Källa: Michael Augustyniak, Barbie Dolls of the World

-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Sök i bloggen (fungerar inte)

Can't read Swedish? Sorry ♥

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards